Sunday, January 17, 2010

Sejarah Hello Kitty

Hello Kitty pada asalnya dicipta oleh pereka Sanrio Ikuko Shimizu pada tahun 1974. Shimizu meninggalkan syarikat kira-kira setahun kemudian. Pereka yang kedua, Setsuko Yonekubo, mengambil alih selama lima tahun berikut sehingga 1980 apabila tugas ini diserahkan kepada Yuko Yamaguchi, yang masih menjawatnya. Watak pada asalnya muncul sebagai barang tarikan bagi gadis muda, seperti dompet wang.

Hello Kitty telah diberikan nama Inggeris kerana budaya British adalah popular dengan gadis-gadis Jepun pada waktu penciptaannya. Nama Kitty datang dari satu daripada kucing Alice dalam buku Melalui Cermin Muka oleh Lewis Carroll. Apabila teman lelaki Hello Kitty "Daniel Sayang" dicipta dalam 1999, pereka mengambil namanya daripada sebuah filem 1971, Filem Melody, yang dibintangi oleh Mark Lester sebagai satu watak dikenali sebagai Daniel, dan menonjolkan lagu-lagu Bee Gees.

Dunia fiksional Hello Kitty termasuk satu kelompok kumpulan kawan-kawan dan ahli keluarga. Malah, sejak 2004 ia mempunyai seekor binatang peliharaan kucingnya yang dipanggil Charmmy Kitty, dan seekor binatang peliharaan hamster dipanggil Sugar. Charmmy menyerupai Hello Kitty tetapi lebih bercirikan kuching. Charmmy Kitty diberikan kepada Hello Kitty oleh bapanya, George White, dan Sugar oleh teman lelakinya Dear Daniel.



 Butik Sanrio 


Mari Kita Lihat Hello Kitty Di Serata Dunia

 

 Reka Bentuk Rumah Hello Kitty di Taipei


 
Ruang Tamu Hiasan Dalaman Rumah Hello Kitty di Shanghai



Ruang Makan Hiasan Dalaman Hello Kitty



Syarikat Penerbangan Eva Air Hello Kitty di Taipei

 

Tempat Duduk Penumpang juga dihiasi dengan Hello Kitty


 
Set makanan di dalam kapal terbang Eva Air Hello Kitty di Taipei





Makanan dalam bentuk Hello Kitty pun ade..buatan yang halus




Motosikal Hello Kitty



Cincin Berlian Hello Kitty



Handphone Hello Kitty 




Mariah Carey merupakan salah satu peminat setia Hello Kitty


1 comment:

  1. fualawey.......hello kitty..tapi x bleh blah...... hah ha

    gurupeserai.blogpsot.com

    ReplyDelete