Wednesday, February 24, 2010

Makna Lukisan Kanak-Kanak





Nama Murid  : Nurzahirah binti Nasir 
Umur              : 7 Tahun
Tajuk             : Rumah Saya


 

Nama Murid : Nurul Ain binti Mustapa
Umur            : 7 Tahun
Tajuk            : Rumah Saya



 

Nama Murid : Lim Ke Ying
Umur            : 9 Tahun
Tajuk           : Keluarga Saya



Nama Murid : Aily Natasha binti Abadi
Umur            : 9 Tahun
Tajuk           : Keluarga Saya


Lukisan kanak-kanak adalah sangat bermakna walaupun sekali pandang ada yang membuatkan kita tertawa. Lihat sahaja pada 4 lukisan kanak-kanak ini, semuanya mempunyai makna yang tersendiri. Contohnya pada lukisan keluarga saya, saiz manusia yang dilukis oleh kanak-kanak mempunyai perbezaan mengikut kepentingan. Ibu murid hasil daripada lukisan kanak-kanak ini menunjukkan ibunya mempunyai kepentingan yang lebih dalam hidup murid ini, dapat dilihat daripada saiz ibunya lebih besar daripada anggota keluarga lain. Selain itu, kita boleh lihat pada penggunaan warnanya, kanak-kanak suka menggunakan warna panas seperti merah, jingga, kuning, pada objek dan pakaian supaya dapat mewujudkan suasana keluarga dan rumahnya yang gembira, ceria dan bertenaga. Menarik kan lukisan kanak-kanak ini? Kita sebagai orang dewasa perlu menghargai karya yang mereka hasilkan dengan pujian kerana kanak-kanak melukis mengikut keikhlasan dan tulus hatinya. 





3 comments:

  1. salam, sy terjumpa blog ni utk rujukan asgmnt.
    and smbil blogwalking,
    terima kasih untuk entri ni.. :)
    silakan singgah ke blog saya.

    http://hush-itsmylife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. "Ibu murid hasil daripada lukisan kanak-kanak ini menunjukkan ibunya mempunyai kepentingan yang lebih dalam hidup murid ini, dapat dilihat daripada saiz ibunya lebih besar daripada anggota keluarga lain." <--- menarik..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum, saya ingin memohon izin menggunakan karya kanak-kanak dari blok ini bagi melakukan apresiasi karya. sekian terima kasih

    ReplyDelete